RODZICU !!!

w tym czasie gdy musimy pozostać z dziećmi w domu

przedstawiamy kilka propozycji różnych zabaw:

Dziś kilka pomysłów na zabawy słuchowe z dzieckiem w domu:

Zabawy rozwijające słuch i uwagę słuchową dziecka przygotowują dziecko do właściwej percepcji dźwięków mowy, rozwijania słuchu mownego.


  1. Reagowanie na dźwięki.

Obserwuj dziecko w sytuacji, kiedy w jego otoczeniu odtwarzane są dźwięki (dzwonek telefonu, odkurzacz, pukanie do drzwi, odkręcanie wody, tykanie zegara). Czy dziecko odwraca głowę w kierunku źródła dźwięku?
 Jeśli jest nieuważne, zwróć uwagę dziecka na dźwięk. Powiedz np.: „Słyszę tykanie zegara, słyszę …”.
Jeśli nie reaguje, sprawdź słuch dziecka.


2. Zabawa: „Co słyszą moje uszy?”

Porównywanie wrażeń słuchowych z zasłoniętymi i odsłoniętymi uszami. Porozmawiaj z dzieckiem o znaczeniu słuchu. Zastanówcie się razem, dlaczego uszy są ważne, co im zawdzięczamy.

  1. Zabawa „Rozpoznaj dźwięk”

    Zabawy z przedmiotami codziennego użytku wydającymi dźwięki np. klucze, monety, sztućce, gazeta, czajnik, pudełko z kaszą, butelka z wodą, itp. Mama, tata prezentuje dźwięki przedmiotów i po prezentacji można rozpocząć zabawę w rozpoznawanie. Dziecko nie może widzieć podczas odgadywania przedmiotów.
    Zagadki z instrumentami – cymbałki, bębenek, grzechotka, itp.
    Dziecko odwraca się i słucha dźwięku instrumentu. Odgaduje i sprawdza. Jeśli nie pamięta nazwy może wskazać gestem instrument.
    Zabawa w odgadywanie i identyfikowanie różnych głosów zwierząt oraz dźwięków otoczenia. Mama lub tata włącza nagranie i pokazuje planszę z różnymi obrazkami (np. z wykorzystaniem multimedialnego programu edukacyjnego „Zwierzaki”, Wydawnictwo Seventh Sea). Należy określić nazwę zwierzęcia lub przedmiotu oraz wskazać właściwy obrazek.

  2. Różnicowanie dźwięków

    Możemy wykorzystać w tej zabawie przedmioty np. pokrywkę od garnka, blachę do pieczenia ciasta, drewniany tłuczek, (…) lub instrumenty np. cymbałki, ksylofon, pianino, gitarę, skrzypce, (…). Dziecko odgaduje prezentowany dźwięk.
    Jaki dźwięk słyszysz?
    Czy to był dźwięk głośny – czy dźwięk cichy?
    Czy było dużo dźwięków – czy mało dźwięków?
    Czy słyszysz dźwięk długi – czy dźwięk krótki?
    Czy to był dźwięk wysoki („cienki”) – czy dźwięk niski („gruby”)?
    Przed rozpoczęciem zabawy prezentujemy w/w dźwięki i wyjaśniamy pojęcia: głośny – cichy, długi – krótki, (…)

    5. Odtwarzanie rytmów granych na bębenku

    np.:
    głośny, cichy, cichy - głośny, cichy, cichy, (…),
    cichy, głośny, głośny - cichy, głośny, głośny, (…),
    cichy, cichy, głośny, głośny - cichy, cichy, głośny, głośny, (…).

  3. Lokalizacja dźwięku

    zabawa: „Szukamy dźwięku” – dziecko szuka ukrytego przedmiotu, który wydaje dźwięk (np. budzik, telefon, pozytywka …).


    7. Identyfikacja dźwięku

    zabawa: „Rozpoznajemy odgłosy” – z klatki schodowej, podwórka, drugiego pokoju, np. słyszę jadący samochód, gra telewizor, w kuchni włączony jest czajnik, w łazience szumi woda, itp.


    8. Uważne słuchanie

    zabawa: „Ile dźwięków słyszysz?”. Policz uderzenia w bębenek, stuknięcia o blat stołu. Dziecko zamyka oczy i liczy dźwięki wystukiwane przez mamę, tatę.
    rozpoznawanie znanych piosenek, znanych melodii. Włączamy znaną melodię lub nucimy. Dziecko odgaduje tytuł lub słowa piosenki.


    9. Rozpoznajemy głos ludzkiej mowy


    dziecko z zamkniętymi oczami odgaduje, czyj głos słyszy:
    „Kto mnie woła?” - dziecko nie widzi osób, które je wołają. Można utrudnić zgadywanie i zmieniać barwę i natężenie głosu, np. tata woła córeczkę „cienkim” głosem, itp.


    10. Uważne słuchanie i rozumienie mowy


    powtarzanie słów przy dźwiękach zakłócających: przy otwartym oknie z odgłosami otoczenia, przy muzyce, przy nagranej rozmowie, w ciszy.
    W trakcie zabawy dziecko zamyka oczy, a mama lub tata wypowiada słowa, które dziecko powtarza. Pytamy dziecko, w jakiej sytuacji rozumienie słów było najłatwiejsze.
    Zabawa „Głuchy telefon” – powtórz następnej osobie usłyszany szept. Mama mówi do dziecka na ucho dziecko musi powtórzyć to słowo tacie.
    11. Wyróżnianie melodii mówienia

    Kiedy słyszysz zdania pytające? Kiedy słyszysz zdania rozkazujące? Prezentujemy zdania: „Czy lubisz lody?”, „Zatrzymaj się!”.

Kilka przydatnych linków do zabaw słuchowych:

https://www.babyboom.pl/przedszkolak/cwiczenia/15-pomyslow-na-doskonalenie-percepcji-sluchowej-dziecka

 

https://www.superkid.pl/percepcja-sluchowa-cwiczenia

 

https://www.phonak.com/pl/pl/test-slyszenia-w-trybie-online.html

 

https://www.logotorpeda.com/strefa-rodzica/cwiczenia-pamieci-sluchowej/

 

W razie pytań lub wątpliwości proszę o kontakt telefoniczny 507 782 715 lub online Angelika Nowak – logopeda. surdopedagog