Założenie dydaktyczno – wychowawcze na miesiąc wrzesień 2020
Tydzień I:
TEMAT KOMPLEKSOWY: Witajcie w przedszkolu 2 – 4.09.2020r.
Treści programowe:
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- określanie swoich cech fizycznych: wzrost (w odniesieniu do innych), kolor włosów, kolor oczu,
- zwracanie uwagi na kulturę spożywania posiłków.
Językowa aktywność dziecka
- nabywanie świadomości własnego ciała,
- rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie ruchów innej osoby w czasie zabawy,
- wykonywanie czynności z dużym i małym napięciem mięśniowym w toku zabawa ruchowych i ćwiczeń plastycznych.
Artystyczna aktywność dziecka
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych, pląsach przy muzyce.
Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka
- uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowej, ze śpiewem,
- przebywanie na świeżym powietrzu; uczestniczenie w spacerach, zabawach i ćwiczeniach ruchowych.
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- zapraszanie innych dzieci do wspólnej zabawy,
- cieszenie się z sukcesów drugiej osoby,
- szanowanie wytworów pracy innych oraz ich własności.
Społeczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- przestrzeganie wspólnie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie,
- dostrzeganie potrzeb innych, szanowanie ich,
- cieszenie się z sukcesów drugiej osoby,
- pomaganie kolegom w sytuacjach wywołujących smutek.
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Językowa aktywność dziecka
- wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z rówieśnikami w codziennych sytuacjach,
- swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach grupowych,
- przekazywanie swoich odczuć, intencji w sposób werbalny i niewerbalny.
Artystyczna aktywność dziecka
- słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela oraz nagrań,
- nauka piosenek fragmentami, metodą ze słuchu,
- improwizowanie piosenek ruchem,
- odczuwanie radości z tworzenia, działania plastycznego,
Poznawcza aktywność dziecka
- uczestniczenie w zabawach organizowanych przez nauczyciela , dających dziecku satysfakcję i radość,
- wykorzystywanie w zabawach (także w sposób niekonwencjonalnych) różnych zabawek, przedmiotów, znaków i symboli.
Tydzień II:
TEMAT KOMPLEKSOWY: Bezpieczna droga do przedszkola 7 – 11.09.2020r.
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- zwracanie uwagi na kulturę spożywania posiłków.
Językowa aktywność dziecka
- rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie ruchów innej osoby w czasie zabawy,
- wykonywanie czynności z dużym i małym napięciem mięśniowym w toku zabawa ruchowych i ćwiczeń plastycznych,
Artystyczna aktywność dziecka
- uczestniczenie w zabawach konstrukcyjno-technicznych, wykorzystujących doświadczenia zbierane podczas poznawania środowiska technicznego, np. składnia zabawek z oddzielnych części, budowanie różnych konstrukcji z klocków, przeżywanie radości z pozytywnych efektów swoich działań.
Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka
- przebywanie na świeżym powietrzu; uczestniczenie w spacerach , zabawach i ćwiczeniach ruchowych,
- dostrzeganie roli lekarza w dbaniu o zdrowie ludzi.
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- dostrzeganie potrzeb innych, szanowanie ich.
Społeczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- dzielnie się wrażeniami i, spostrzeżeniami z obserwacji danego zdarzenia, danej sytuacji,
- odpowiadanie na zadane pytania, formułowanie własnych pytań.
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Językowa aktywność dziecka
- swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach grupowych,
- wyodrębnianie w sowach sylab, określanie ich kolejności; dzielenie słów na sylaby; liczenie sylab w słowach; tworzenie słów rozpoczynających się, kończących się dana sylabą.
Artystyczna aktywność dziecka
- słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela oraz nagrań,
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych, pląsach przy muzyce,
- reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu,
- estetyczne, rytmiczne poruszanie się przy muzyce,
- wspólne wykonywanie prac plastycznych, organizowanie zabaw twórczych, np. tworzenie scenek z wykorzystaniem pantomimy, dramy.
Poznawcza aktywność dziecka
- uczestniczenie w zabawach rozwijających: aktywność badawczą, umiejętność rozwiązywania problemów, myślenie, wyobrażenia, umiejętność klasyfikowania, uogólniania, rozumowania przyczynowo-skutkowego, poznawania samego siebie,
- uczestniczenie w zabawach organizowanych przez nauczyciela, dających dziecku satysfakcję i radość,
- wykorzystywanie w zabawach (także w sposób niekonwencjonalny) rożnych zabawek, przedmiotów, znaków, symboli,
- poznawanie znaczenia pasów, sygnalizacji świetlnej, znaków drogowych,
- poznawanie wybranych pojazdów, w tym specjalistycznych, np.: straży pożarnej, karetki pogotowia, policji.
Tydzień III:
Nadeszła jesień 14 – 18.09.2020r.
TEMAT KOMPLEKSOEWY: Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- zwracanie uwagi na kulturę spożywania posiłków.
Językowa aktywność dziecka
- rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie ruchów innej osoby w czasie zabawy,
- wykonywanie czynności z dużym i małym napięciem mięśniowym w toku zabawa ruchowych i ćwiczeń plastycznych.
Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka
- uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowej, ze śpiewem.
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- dzielenie się wrażeniami , spostrzeżeniami z obserwacji danego zdarzenia, danej
Społeczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- odpowiadanie na zadane pytania , formułowanie własnych pytań.
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Językowa aktywność dziecka
- wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z rówieśnikami w codziennych sytuacjach,
- pokazywanie swoich odczuć, intencji w sposób werbalny i niewerbalny,
- wyodrębnianie w sowach sylab, określanie ich kolejności; dzielenie słów na sylaby; liczenie sylab w słowach; tworzenie słów rozpoczynających się, kończących się dana sylabą.
Artystyczna aktywność dziecka
- śpiewanie piosnek – zbiorowe i indywidualne,
- rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, akwarelowymi z użyciem palców lub pędzli, na różnym podłożu; wycinanie, wydzieranie z różnego materiału, obrysowywanie szablonów, lepienie z gliny, plasteliny, masy solnej i papierowej, modeliny, naklejanie , ugniatanie itd.
Poznawcza aktywność dziecka
- uczestniczenie w zabawach organizowanych przez nauczyciela, dających dziecku satysfakcje i radość,
- uczestniczenie w różnego rodzaju zabawach twórczych (tematycznych, konstrukcyjnych, ruchowych, z elementami pantomimy itd.),
- rozwijanie myślenia logicznego poprzez: zadawanie pytań, określanie kolejności zdarzeń w różnych sytuacjach, historyjkach, zauważanie wokół siebie zmian odwracalnych (np. wycieranie gumką wyrazu napisanego ołówkiem na kartce), nieodwracalnych (np. rozbicie kubka) oraz cyklicznych (np. pory roku),
- klasyfikowanie przedmiotów pod względem jednej cechy,
- rozróżnianie błędnego liczenia od poprawnego,
- nazywanie figur geometrycznych,
- poznawanie ogólnej budowy grzybów, sposobów ich zbierania.
Tydzień IV:
TEMAT KOMPLEKSOWY: Co robią zwierzęta jesienią? 21 – 25.09.2020r.
Treści programowe:
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- określanie swoich cech fizycznych: wzrost (w odniesieniu do innych), kolor włosów, kolor oczu,
- zwracanie uwagi na kulturę spożywania posiłków.
Językowa aktywność dziecka
- rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie ruchów innej osoby w czasie zabawy,
- wykonywanie czynności z dużym i małym napięciem mięśniowym w toku zabawa ruchowych i ćwiczeń plastycznych.
Artystyczna aktywność dziecka
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych, pląsach przy muzyce.
Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka.
- uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowej, ze śpiewem.
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- dzielenie się wrażeniami , spostrzeżeniami z obserwacji danego zdarzenia, danej
Społeczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- odpowiadanie na zadane pytania, formułowanie własnych pytań.
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Językowa aktywność dziecka
- wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z rówieśnikami w codziennych sytuacjach,
- pokazywanie swoich odczuć, intencji w sposób werbalny i niewerbalny,
- wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności; dzielenie słów na sylaby; liczenie sylab w słowach; tworzenie słów rozpoczynających się, kończących się dana sylabą.
Artystyczna aktywność dziecka
- śpiewanie piosnek – zbiorowe i indywidualne,
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych, pląsach przy muzyce,
- estetyczne, rytmiczne poruszanie się przy muzyce.
Poznawcza aktywność dziecka
- rozwijanie myślenia logicznego poprzez: zadawanie pytań, określanie kolejności zdarzeń w różnych sytuacjach, historyjkach, zauważanie wokół siebie zmian odwracalnych (np. wycieranie gumką wyrazu napisanego ołówkiem na kartce), nieodwracalnych (np. rozbicie kubka) oraz cyklicznych (np. pory roku),
- dostrzeganie rytmicznej organizacji czasu w stałych następstwach dnia i nocy, pór roku,
- rozróżnianie błędnego liczenia od poprawnego,
- porównywanie szacunkowe liczebności zbiorów, np. poprzez łączenie w pary ich elementów, nakładanie ich na siebie,
- poznawanie warunków niezbędnych do rozwoju zwierząt,
- zwracane uwagi na zmiany w wyglądzie zwierząt, np. zmiana ubarwienia, gęstnienie futra, piór.
Tydzień V:
TEMAT KOMPLEKSOWY: Jesień w sadzie 28.09 – 2.10.2020r.
Treści programowe:
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- zwracanie uwagi na kulturę spożywania posiłków.
Językowa aktywność dziecka
- rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie ruchów innej osoby w czasie zabawy,
- wykonywanie czynności z dużym i małym napięciem mięśniowym w toku zabawa ruchowych i ćwiczeń plastycznych.
Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka
- uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowej, ze śpiewem.
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- zapraszanie innych dzieci do wspólnej zabawy
- dostrzeganie potrzeb innych, szanowanie ich.
Społeczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- uczestniczenie w sytuacjach stwarzających możliwość wyboru, przewidywanie skutków zachowań, zwracanie uwagi na konsekwencje wynikające z danego wyboru,
- szukanie kompromisu w spornych sprawach.
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- podawanie nazw zawodów wykonywanych przez osoby w jego najbliższym otoczeniu i nazw tych zawodów, które wzbudziły jego zainteresowanie,
- identyfikowanie i opisywanie czynności zawodowych wykonywanych przez te zawody.
Językowa aktywność dziecka
- swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach grupowych,
- wyodrębnianie w sowach sylab, określanie ich kolejności; dzielenie słów na sylaby; liczenie sylab w słowach; tworzenie słów rozpoczynających się, kończących się dana sylabą,
- rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich.
Artystyczna aktywność dziecka
- wykorzystywanie naturalnych efektów perkusyjnych (klaskania, tupania, stukania…) do akompaniamentu podczas słuchania lub śpiewania piosenek.
Poznawcza aktywność dziecka
- rozwijanie myślenia logicznego poprzez: zadawanie pytań, określanie kolejności zdarzeń w różnych sytuacjach, historyjkach, zauważanie wokół siebie zmian odwracalnych (np. wycieranie gumką wyrazu napisanego ołówkiem na kartce), nieodwracalnych (np. rozbicie kubka) oraz cyklicznych (np. pory roku),
- dostrzeganie rytmicznej organizacji czasu w stałych następstwach dnia i nocy, pór roku,
- rozróżnianie błędnego liczenia od poprawnego,
- porównywanie szacunkowe liczebności zbiorów, np. poprzez łączenie w pary ich elementów, nakładanie ich na siebie,
- rozpoznawanie drzew owocowych po owocach, wyjaśnienie słowa sad,
- nazywanie przetworów z owoców i warzyw (dżemy, soki, kiszonki, kompoty),
- poznawanie wybranych owoców egzotycznych.