• Miejskie Przedszkole  Nr w Kołobrzegu
A A A

Wysłuchanie wiersza  „Cisza” I. Suchorzewskiej

„Kiedy jest cicho?
w lesie, gdy szumi wiatr w drzewach.
w polu, gdy usłyszysz, że skowronek śpiewa.
w przedszkolu, gdy pani czyta czarodziejskie baśnie.
w domu, gdy chodzisz lekko nim braciszek zaśnie.
a najciszej, gdy mama szepce ci do uszka.
jesteś moja kochana dziewuszka”

 

 

Pytania do wiersza: Kiedy jest cicho? Co by było, gdyby w lesie dzieci zaczęły hałasować? A w domu, gdy wszyscy zasypiają? Kiedy jeszcze hałas może przeszkadzać? Dziecko niech spróbuje podać jeszcze kilka innych przykładów. W jakich sytuacjach należy zachowywać ciszę (gdy ktoś jest chory, gdy ktoś rozmawia przez telefon, gdy pani w klasie prowadzi zajęcia, gdy ktoś się uczy, gdy rodzice pracują, gdy ktoś ogląda bajkę).

 

Dostosowanie materiału dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

Można pobawić się z dzieckiem w słuchanie dźwięków otoczenia. Prosimy aby dziecko zamknęło oczy powiedziało co słyszy?

Możemy wykonać z dzieckiem inne ćwiczenie słuchowe; 

Różnicowanie dźwięków
Możemy wykorzystać w tej zabawie przedmioty np. pokrywkę od garnka, blachę do pieczenia ciasta, drewniany tłuczek lub instrumenty np. cymbałki, ksylofon lub inne.

Dziecko odgaduje prezentowany dźwięk. Jaki dźwięk słyszysz?
Czy to był dźwięk głośny – czy dźwięk cichy?
Czy było dużo dźwięków – czy mało dźwięków?
Czy słyszysz dźwięk długi – czy dźwięk krótki? 
Czy to był dźwięk wysoki („cienki”) – czy dźwięk niski („gruby”)?
Przed rozpoczęciem zabawy prezentujemy w/w dźwięki i wyjaśniamy pojęcia: głośny – cichy, długi – krótki